I 1885 hadde Henrik Ibsens «Vildanden» urpremiere ved Den Nationale Scene. I høst – 133 år senere – viser vi en ny, bearbeidet versjon av det intense familiedramaet.
Om Ibsen og originalen fra 1885
- Hvem var Henrik Ibsen?
- Ibsens dramatikk – en oversikt
- Vildanden – En symbolistisk vending
- Banebrytende urpremiere
Om Vildanden anno 2018
- Regissør Yana Ross om Vildanden, Henrik Ibsen og Hedvig-skikkelsen
- Bli kjent med karakterene i Vildanden
- Forestillingsbilder Vildanden
- Handlingssammendrag
Oppgaver før og etter forestilling
Vildanden
Fritt etter Henrik Ibsen. Konsept: Yana Ross
Regissør/koreograf: Yana Ross I Scenografi/kostyme: Simona Bieksaitė I Komponist: Jonas Redig I Lysdesigner: Ola Bråten I Videodesigner: Algirdas Gradauskas I Dramaturg: Morten Kjerstad I Regiassistenter: Naubertas Jasinskas og Lina Židonytė
Medvirkende:
Hedvig Ekdal: Anne Sofie Kvalvik
Gina Ekdal: Susann Bugge Kambestad
Hjalmar Ekdal: Jonatan Filip
Oberstløytnant Ekdal: Svein Harry Schöttker-Hauge
Gregers Werle: Frode Bjorøy
Håkon Werle: Jon Ketil Johnsen
Jonas Relling: Sigmund Njøs Hovind
Fru Berta Sørby: Irene Waage
«Vildanden» handler om hvilken rolle løgnen spiller i livene våre. Er det å fortelle sannheten alltid rett? Eller er det noen ganger nødvendig å ha hemmeligheter for å beskytte seg selv og andre?
Mye har forandret seg siden 1885 da «Vildanden» først ble vist på en teaterscene, men ikke alt. I Vildanden inviteres vi inn i hjemmet til en familie som kanskje ikke er så forskjellig fra familier vi finner i Norge i dag. Vi får møte foreldre som er mest opptatt av sine egne problemer, og som ikke alltid er i stand til å se sitt eget barn. Hvilke konsekvenser kan dette få?
Det å se en teaterforestilling er forskjellig fra å lese en drama tekst. Teater er en levende kunstform som skjer her og nå, rett foran øynene på deg som sitter i salen. Og du som sitter her i dag er litt forskjellig fra de som satt i salen i 1885, da stykke ble vist for første gang.
Den anerkjente amerikansk-litauiske regissøren Yana Ross mener det er viktig å ta utgangspunkt i tiden vi lever i nå når man iscenesetter klassiske drama, som «Vildanden». Språket er derfor oppdatert, scenene er omskrevet, men mye er det samme. Kanskje er dette versjonen Ibsen ville skrevet om han levde i dag?
- Inspirasjonsmateriell Chaplin: Diktatoren
- Oppgave til etterpå
- Inspirasjonsmateriell Romeo og Julie
- Inspirasjonsmateriell Sytten somrar
- Inspirasjonsmateriell til Come From Away
- Inspirasjonsmateriell til Lille Eyolf
- Inspirasjonsmateriell «Sult»
- Inspirasjonsmateriell Barna fra Frostmofjellet
- Til læreren
- Skolemateriale «Et dukkehjem»
- Henrik Ibsen
- Inspirasjonsmateriell Alle tiders Bergen
- Inspirasjonsmateriell PeerGynt DUB
- Inspirasjonsmateriell «Skipet de Zee Ploeg»
- Skolemateriell: «Hedda Gabler»
- Skolemateriell: Vildanden