Regissør Yana Ross om Vildanden

– Ibsens drama røsker fremdeles tak i oss, og vi har tydeliggjort hans treffsikkerhet ved å føre stykket inn i vår tid. Det handler blant annet om vårt syn på annerledeshet, vår retusjering av virkeligheten og vår rolle som foreldre, sier den amerikansk-litauiske stjerneregissøren Yana Ross, som er kjent for sine radikale tolkninger av klassikere.

Nå har hun brukt Ibsens originalmanus som råmateriale. Sammen med et modig ensemble har hun improvisert frem en helt ny versjon uten å miste den gamle mesteren av syne. Skuespillerne har forsøkt å bruke sine egne ord etter å ha lest Ibsens tekst og de har snakket mye om menneskene i dramaet. De har ikke bare satt seg inn i deres tanker og situasjon, og forsøkt å tenke på hvordan dette ville foregått om det hadde skjedd i dag.

Den 14-år gamle Hedvig, som blir et offer for de voksnes tilkortkommenheter, løgner og selvopptatthet, er ikke svaksynt som hos Ibsen, men har Downs syndrom. Forestillingen aktualiserer nye samfunnsspørsmål i tillegg til å belyse tidløse aspekter ved det å være menneske.