Hvordan arbeider en skuespiller med et drama? Les utdraget som en skuespiller!
Skuespillere har ulike metoder og tilnærminger når de arbeider med en rolle. Én slik metode er basert på teoriene til Konstantin Stanislavskij (1863 – 1938) – en russisk skuespiller, regissør og pedagog. For Stanislavskij var innlevelse enormt viktig. Han ønsket at skuespilleren skulle skape en levende karakter, og at en skulle leve seg inn i deres tanker og følelser og gå inn i rollen med den intensjon å uttrykke disse.
Et viktig steg i dette arbeidet er å analysere dramateksten og forstå rollefigurene. Dette handler om å kartlegge og analysere hva karakterenes dypere behov og lengsler er. Hva er det som foregår på innsiden? Hva slags liv har de, hva tenker de på, hva er det de ønsker seg? Hva er det de mangler? Dette er bare noen av spørsmålene en skuespiller stiller i møte med en tekst.
Bruk disse spørsmålene som en inngang når dere leser gjennom utdraget nedenfor. Diskuter hvem de ulike skikkelsene er og gi en presentasjon av dem skriftlig eller muntlig. Oppgaven kan gjøres individuelt eller i grupper.
Scene 7
(Jørgen går ut. Hedda er alene. Brack kommer inn inn.)
HEDDA
Nå skyter jeg deg, advokat Brack!
BRACK
Nei-nei-nei! Ikke sikt rett på meg!
(Hun skyter.)
HEDDA
Det kommer det ut av å gå bakveier!
BRACK
Er du helt gal –!
HEDDA
Å, herre gud, – traff jeg deg eller?
BRACK
Slutt med det tullet! Fy faen, – driver du med det der fremdeles? Hva skyter du på?
HEDDA
Å, jeg skyter bare opp i den blå luft.
BRACK
Mange takk, frue. Ah, denne kjenner jeg godt. Hvor har vi kassen? (Legger vekk pistolene) Sånn. Ikke mer moro i dag.
HEDDA
Ja, hva svarte fan vil du jeg skal ta meg til?
BRACK
Har du ikke hatt noe besøk?
HEDDA
Ikke én kjeft. De er vel på landstedene sine, hele bunten.
BRACK
Og Jørgen er kanskje heller ikke hjemme?
HEDDA
Nei. Han løp ned til tantene rett etter middag. Han ventet deg ikke så tidlig.
BRACK
At jeg ikke tenkte på det. Det var dumt.
HEDDA
Hvorfor dumt?
BRACK
Jo, for da hadde jeg kommet ennå litt tidligere …
HEDDA
Ja, da hadde du ikke truffet noen. For jeg lå inne hos meg selv og hvilte.
BRACK
Og det er ikke en liten dørsprekk man kunne forhandlet gjennom?
HEDDA
Du har jo glemt å ordne med det.
BRACK
Det var også dumt av meg.
HEDDA
Ja, da får vi slå oss ned her da. Og vente. For Jørgen kommer nok ikke hjem med det første.
BRACK
Ja, herre gud, jeg skal holde ut..
(Liten pause).
HEDDA
Nå?
BRACK
Nå?
HEDDA
Jeg spurte først.
BRACK
Ja, la oss få en aldri så liten passiar, fru Hedda.
HEDDA
Synes du ikke at det er som en hel evighet siden sist?
BRACK
På tomannshånd, mener du?
HEDDA
Ja. For så vidt.
BRACK
Hver bidige dag har jeg gått her og ønsket at du bare var hjemme igjen.
HEDDA
Og jeg har faktisk hele tiden bare ønsket det samme.
BRACK
Jeg som trodde du hadde moret deg på reisen!
HEDDA
Jo, det kan du tro!
BRACK
Men det skrev da Jørgen bestandig om.
HEDDA
Ja, han! For det beste han vet er å gå rundt og rote i antikvariater og kopiere gamle skriv, eller hva det nå er.
BRACK
Men det er vel hans kall her i verden.
HEDDA
Ja, det er jo det. Men jeg! Å nei, du – jeg har hatt det grusomt gørr.
BRACK
Sier du virkelig det?
HEDDA
Ja, det kan du vel tenke deg –! Et helt halvt år aldri å treffe noen som kjenner en liten smule til oss og vårt.
BRACK
Nei-nei, – det ville jeg også føle som et savn.
HEDDA
Og det aller u-utholdeligste –
BRACK
Nå?
HEDDA
– evig og alltid å skulle være sammen med – med én og den samme. –
BRACK
Både sent og tidlig – ja – til alle mulige tider.
HEDDA
Jeg sa: evig og alltid.
BRACK
Ja vel. Men med vår skikkelige Jørgen synes jeg jo –
HEDDA
Jørgen er – et fagmenneske.
BRACK
Unektelig.
HEDDA
Og fagmennesker er ikke morsomme å reise med. Ikke i lengden i hvert fall.
BRACK
Ikke engang – det fagmenneske man elsker?
HEDDA
Uh, – ikke bruk det klissete ordet!
BRACK
Hva for noe!
HEDDA
Ja, du skulle prøvd det! Høre om kulturhistorie både sent og tidlig –
BRACK
Evig og alltid –
HEDDA
Ja-ja-ja! Og så den branbandske husfliden i middelalderen –!
BRACK
Men si meg, – hvordan skal jeg da forstå at –? Hm –
HEDDA
At det ble et par av meg og Jørgen Tesman?
BRACK
Ja, la oss kalle det det.
HEDDA
Herregud, synes du det er så underlig?
BRACK
Både ja og nei, – fru Hedda.
HEDDA
Jeg hadde danset meg trett. Min tid var omme – Uh nei, – det må jeg ikke si. Ikke tenke det heller!
BRACK
Det har du da virkelig heller ingen grunn til.
HEDDA
Åh, – grunn –. Og Jørgen er jo et ordentlig menneske – på alle måter.
BRACK
Både ordentlig og solid. Jo da.
HEDDA
Og noe egentlig latterlig kan jeg ikke se – kan du?
BRACK
Latterlig? Ne–i, – ikke akkurat det –
HEDDA
En flittig samler er han i hvert fall! – Det kan jo godt være han kan drive det langt.
BRACK
Jeg trodde du som alle andre mente at det ville bli en helt fremragende mann av ham.
HEDDA
Ja, jeg gjorde det. – Og da han gikk der og på død og liv ville forsørge meg –. Hvorfor skulle jeg ikke ta imot det?
BRACK
Nei-nei.
HEDDA
Det var mere enn mine andre beundrere var villige til, kjære Brack.
BRACK
Ja, jeg kan ikke svare for alle de andre. Men du vet jo at jeg alltid har næret en – en viss respekt for ekteskapets bånd.
HEDDA
Å, jeg har da aldri gjort meg forhåpninger om deg.
BRACK
Jeg ønsker meg bare en god, fortrolig omgangskrets, der jeg kan stå til tjeneste med råd og dåd og få lov til å gå ut og inn som – som en prøvet venn. –
HEDDA
Av mannen i huset, mener du?
BRACK
Helt ærlig – helst av kvinnen. Men, også av mannen. Vet du, – et sånt – trekantforhold, – det er i grunnen et gode for alle parter.
HEDDA
Ja, jeg har ofte savnet en tredjemann på reisen.
BRACK
Heldigvis er bryllupsreisen nå overstått –
HEDDA
Reisen kan nok bli lang – lang. Jeg har bare kommet til et stoppested underveis.
BRACK
Ja, da hopper man bare ut. Og beveger litt på seg, fru Hedda.
HEDDA
Jeg hopper aldri ut.
BRACK
Ikke?
HEDDA
Nei. For det er alltid noen som –
BRACK
– som får et lite glimt, mener du?
HEDDA
Ja.
BRACK
Men, herre gud –
HEDDA
Nei. – Da blir jeg heller værende, – der jeg er. På tomannshånd.
BRACK
Men da kommer en tredje mann inn til paret da.
HEDDA
Ja, det er noe helt annet!
BRACK
En prøvet, forståelsesfull venn –
HEDDA
– underholdende på alskens livlige områder –
BRACK
– og ikke spor av fagmenneske!
HEDDA
Ja, det er jo en lettelse.
BRACK
Trekanten sluttet.
HEDDA
Og så drar vi videre.
(Jørgen inn med en hel del bøker.)
JØRGEN
Puh, –. Jeg er helt svett jeg, Hedda. Nei – har du kommet alt, Brack?
HEDDA
Hva er det for slags bøker?
JØRGEN
Det er ny faglitteratur,nam nam.
BRACK
Ah, det er fag, frue.
HEDDA
Trenger du ennå flere fagbøker?
JØRGEN
Ja, det blir man aldri mett av . Man må jo følge med.
HEDDA
Ja, man må vel det.
JØRGEN
Og se, – her har jeg fått tak i Eilert nye bok også. Har du lyst til å se, Hedda?
HEDDA
Nei takk. Eller – jo, kanskje senere.
JØRGEN
Jeg bladde litt i den på veien.
BRACK
Og hva synes du?
JØRGEN
Den er overraskende balansert – han skrev aldri sånn før. Men nå rydder jeg bort noe av dette. Det skal bli en sann fryd –! Ja, vi behøver vel ikke
gå med en gang? Hva?
BRACK
Nei da – ingen hast.
JØRGEN
Da gir jeg meg litt tid da. Det er sant, Hedda, – tante Julle kommer ikke til deg i kveld.
HEDDA
Er det det med hatten?
JØRGEN
Nei, hvordan kan du tro noe sånt om henne? Men tante Rina er så dårlig.
HEDDA
Det er hun jo alltid.
JØRGEN
Ja, men idag var det nå riktig ille, stakkar.
HEDDA
Da er det jo bare rimelig at den andre blir hos henne, jeg får finne meg i det.
JØRGEN
Og du kan ikke forestille deg hvor glad tante Julle var for at du hadde lagt på deg!
HEDDA
Åh, – disse tantene!
JØRGEN
Hva?
HEDDA
Ingenting.
JØRGEN
Ja-ja da. (Jørgen ut.)
BRACK
Hva var det for en hatt?
HEDDA
Å – i morges la Julle fra seg den nye hatten sin der, og så lot jeg som om jeg trodde det var en gammel en som var glemt igjen.
BRACK
Men Hedda, og så mot den fine damen!
HEDDA
Ja, – sånt kommer over meg stadig vekk. Og så kan jeg ikke la være. Jeg kan ikke forklare det.
BRACK
Du er ikke lykkelig, – det er det.
HEDDA
Hvorfor jeg skulle være – lykkelig. Kan du si meg det?
BRACK
Ja, – blant annet har du fått det hjemmet du ønsket deg.
HEDDA
Tror du også på den historien?
BRACK
Er det ikke noe i det?
HEDDA
Jo da – noe er det.
BRACK
Ja?
HEDDA
Jeg brukte Jørgen til å følge meg hjem fra festene ifjor sommer –
BRACK
Dessverre, – jeg hadde jo en helt annen vei.
HEDDA
Ja. Du gikk nok på helt andre veier ifjor.
BRACK
Skam deg, fru Hedda! Ja, – og så –?
HEDDA
Ja, så kom vi forbi her en kveld. Og Jørgen visste ikke, hva han skulle finne på å si – så jeg syntes synd på den lærde mannen –
BRACK
Gjorde du? –
HEDDA
Ja, det gjorde jeg. Og for å hjelpe ham ut av knipen – så plumpet jeg ut med at jeg kunne hatt lyst til å bo i denne villaen.
BRACK
Bare det?
HEDDA
Den kvelden ja.
BRACK
Men senere?
HEDDA
Plumpet hadde følger.
BRACK
Dessverre, – det har våre plump så altfor ofte, frue.
HEDDA
Takk! Men svermeriet for statsråd Falks villa førte altså Jørgen Tesman og meg sammen. Og det dro med seg resten. Ja, Brack – som man reder så
ligger man, – hadde jeg nær sagt.
BRACK
Og egentlig brydde du deg overhode ikke om dette her.
HEDDA
Nei, det vet gud at jeg ikke gjorde.
BRACK
Men nå da? Når vi har fått innredet det litt hjemlig for deg!
HEDDA
Jeg synes det lukter lavendel og saltede roser i alle rom. – Men den lukten har kanskje tante Julle hatt med seg.
BRACK
Eller salige fru Falck.
HEDDA
Ja, noe avdød er det. Det minner om ballblomster – dagen derpå. Å, Brack, – du kan ikke forestille deg, hvordan jeg
kommer til å kjede meg her ute.
BRACK
Skulle ikke livet ha en eller annen oppgave å by på for deg også, Hedda?
HEDDA
Noe som kunne fristet?
BRACK
Helst det, naturligvis.
HEDDA
Gud vet, hva det skulle være. Av og til tenker jeg – Men nei – .
BRACK
La meg høre.
HEDDA
Om jeg kanskje kunne satse på politikk –
BRACK
Du?!
HEDDA
Eller Jørgen –
BRACK
Jørgen! Nei, vet du hva. Politikk!
HEDDA
Nei, det tror ikke jeg heller. – Men om jeg fikk ham til det likevel?
BRACK
Hvorfor det?
HEDDA
Fordi jeg kjeder meg, hører du! (liten pause) Tror du altså det er helt umulig at Jørgen kunne bli statsminister?
BRACK
Ja.
HEDDA
Ja. Livet så ynkelig! Så latterlig! – Sånn er det.
BRACK
Jeg tror poenget ligger et annet sted.
HEDDA
Å?
BRACK
Du har aldri fått gjennomleve noe som har vekket deg.
HEDDA
Noe alvorlig, mener du?
BRACK
Ja, det kan man jo også kalle det. Men nå skjer det kanskje.
HEDDA
Å, du tenker på det stakkars professoratet! Men det får bli Jørgens egen sak. Det søler jeg ikke bort en tanke på.
BRACK
Nei-nei. Men når det kommer nye og ansvarsfulle krav, lillemor Hedda.
HEDDA
Ti stille! Aldri får du oppleve noe sånt!
BRACK
Vi skal snakkes om et års tid – toppen.
HEDDA
Jeg har ikke anlegg for sånt, Brack. Ikke noe med krav til meg!
BRACK
Har ikke du som de fleste andre kvinner –
HEDDA
Ti stille, sier jeg! – Jeg synes ofte jeg bare har anlegg for en eneste ting
her i verden.
BRACK
Og hva er det, om jeg tør spørre?
HEDDA
Til å kjede livet av meg. Nå vet du det. Ja – der har vi professoren.
BRACK
Så, så fru Hedda!
Referanser
Store Norske Leksikon:
https://snl.no/Konstantin_Sergejevitsj_Aleksejev_Stanislavskij
Skuespillerkunsten av Øystein Stene, Universitetsforlaget 2015
- Hvem var Henrik Ibsen?
- Tidslinje Henrik Ibsens liv
- Ibsens dramatikk – en oversikt
- En introduksjon til «Hedda Gabler»
- Handlingssammendrag Hedda Gabler
- Bli kjent med skikkelsene i «Hedda Gabler»
- Scenefoto «Hedda Gabler»
- Trailer «Hedda Gabler»
- «Hedda Gabler» for vår tid
- Diskusjonsoppgaver Hedda Gabler
- Utdrag fra «Hedda Gabler»
- Hedda-kahoot