Lenis blikk
222
14.10.2023
– eller kunsten å trippe på åpenbaringens dørstokk
Leni Riefenstahl har fått plass i historien som en vesentlig filmskaper og pioner innen filmteknikk. Hun var også Hitlers favoritt, men nektet helt fram til sin død for at flere av filmene hun hadde laget var nazistisk propaganda. Hun fremstilte – eller iscenesatte – seg selv som en kunstner på jakt etter skjønnhet, helt uten politisk bevissthet og interesse.
Drama
Lille Scene
Spilleperiode: 9. sept. – 13. okt.
Ca 1 time og 5 min (ingen pause)
Om forestillingen
I 1982 ga Nina Gladitz ut en tv-dokumentar om romfolket Leni Riefenstahl hadde brukt som statister i en av filmene sine. Dokumentaren utfordrer oppfatningen om at Riefenstahl bare var en litt naiv kunstner med et godt blikk.
I den nyskrevne teaterforestillingen «Lenis blikk – eller kunsten å trippe på åpenbaringens dørstokk» føres de to kvinnene sammen igjen til en humoristisk og temperamentsfull dragkamp om sannheten.
I et oppdiktet møte konfronterer Gladitz nok en gang Riefenstahl med fakta sistnevnte helst ikke ønsket skulle se dagens lys. Men hva er egentlig en kunstners ansvar? Og hva er egentlig en sannhet?
Regissør Audny Chris Holsen og dramatiker Marius Leknes Snekkevåg har jobbet sammen siden 2009. De sto også bak teaterforestillingen «Kim F.» om Kim Friele som hadde urpremiere på DNS i 2018. Holsen og Snekkevågs forestillinger har et lekent og ekspressivt uttrykk.
Foto: Helge Hansen & Jonas Bostrøm | Montag
Informasjon til publikum:
I løpet av forestillingen spilles det av en flyalarm. Lyden varer i ca. 15 sekunder og kan oppleves som ubehagelig høy.
Vi gjør også oppmerksom på at det I løpet av de siste 10 minuttene tennes to urtesigaretter.
Av Marius Leknes Snekkevåg
Regi: Audny Chris Holsen
«Skarpt om kunstneres ansvar.»
«Kjersti Elvik er storartet som det tyske ikonet.»
«…dagsaktuell og allmengyldig.»
«Selv om tematikken er mørk, så er formidlingen lett og ledig.»
«Elvik er svært opplagt i rollen og er både uspiselig og veldig sjarmerende på samme tid. Hun har en snappy måte å levere replikkene på som gjør at det oppstår både humør og humor som ikke nødvendigvis ligger naturlig i teksten. Dales karakter er langt mer jordnær og lavmælt, men også hun imponerer i rollen som Gladitz.»
«…interessant og velspelt.»
«Sjeldan eller aldri har eg sett Kjersti Elvik på same vis ikle seg ein rollefigur og så å seie bli eitt med kvinna ho skal gestalte.»
Fra forestillingen
Medvirkende
Regi: Audny Chris Holsen
Scenografi og kostyme: Lise Christensen
Lysdesign: Anne Bergendahl
Dramaturg: Lillian Bikset
Inspisient: Unni Engan
Rekvisitør: Espen Røen
Maskør: John Einar Hagen
Kostymeansvarlig: Martha Irene Flæsland
Lydtekniker: Daniel Tveit