En person står på scenen med store projiserte bilder av tre andre individer i bakgrunnen.

«Arv og miljø» er en fulltreffer!

Mottakelsen av forestillingen basert på Vigdis Hjorths bestselger har vært overveldende. Publikum og presse melder om en rå, fabelaktig og rørende teateropplevelse.

Etter urpremieren på «Arv og miljø» har det boblet over av begeistrede publikumsreaksjoner i sosiale medier, og teaterkritikerne ga uttrykk for at de hadde vært med på en helt spesiell teateropplevelse. Aftenposten ga full score, og Dagbladet, VG og BA terningkast fem. Alle vektlegger de Kjersti Elviks rolletolkning, virkningsfull bruk av video og ikke minst samspillet i den gripende historien.

– Det er helt fantastisk å oppleve hvordan forestillingen treffer. Det er en helt spesiell tilstedeværelse blant publikum. De er tydelig beveget, men ler også når galgenhumoren kommer frem, og de har reist seg umiddelbart i applausen. Jeg er utrolig stolt over teamet som står bak denne forestillingen, og jeg er svært glad for at jeg får være med å spille i den selv, sier teatersjef Agnete Haaland, som har rollen som en av søstrene i til hovedpersonen Bergljot.

Storm av følelser

«Arv og miljø» et rått og sterkt drama om å ta oppgjør med sin egen familie og få aksept for sin opplevelse av svik og overgrep. Dette er Bergljots historie, spilt av Kjersti Elvik. I de to timene forestillingen varer, er Elvik helt alene på en stor tom scene. Alle hennes medspillere sitter bak i magasinet og snakker inn i kameraer som projiserer dem rett ut på en diger skjerm som henger i taket på scenen. «Filmgrepet blir en synliggjøring av det er Bergljots versjon av sannheten vi hører, et filter mellom henne og de andre. (…)  Avstanden mellom scene og skjerm er uoverstigelig – en symbolsk fremstilling av at også avstanden mellom hennes forståelser og deres er uoverstigelig», skriver Dagbladets anmelder om forholdet mellom Bergljot og hennes familiemedlemmer.

Aftenposten kaller det «rystende godt teater» og mener forestillingen er «blitt et poetisk, politisk og kraftfullt stykke kunst». Hovedrolleinnhaver Kjersti Elvik imponerer anmelderne med måten hun får frem Bergljots emosjonelle stormkast på. Både raseriet, fortvilelsen, skammen, kjærligheten, ensomheten og nådeløsheten blir formidlet hudløst og intenst gjennom hele forestillingen.

Virkningsfullt

Det er regissør Kjersti Horn som har dramatisert romanen sammen med Kristian Lykkeslet Strømskag. VGs anmelder mener at selv om Horns dramatisering og regi tydelig viser Bergljots kamp, så får den også godt frem de andre karakterenes perspektiv. «Bergljots indignerte og selvgode søster Astrid (godt spilt av Agnete Haaland) overbeviser seg selv og omverdenen om hvor fælt hun har hatt det med å velge mellom det å tro på far eller søster. Bergljots datter Tale har en sterk, rørende og innbitt forsvarer i Ameli Isungset Agbota. I likhet med den øvrige familie og venner formidler de med god tilstedeværelse sine ulike synspunkter».

Ved bruk av skjermen kommer publikum svært tett på ansiktet til de ulike familiemedlemmene og ser den minste lille bevegelse.  «Her må detaljene sitte, og det gjør det virkelig også. Enormt virkningsfullt.  Den ene etter den andre briljerer», skriver Bergens Tidende.