Abstrakt kunstnerisk plakat for "peer gynt" med brennende oransje og gule toner over tekst.

PeerGynt DUB

PeerGynt DUB

61

21.12.2019

Røverhistorier for spillere med og uten instrumenter

Gjennom tekst, musikk og video følger vi i Peer Gynts fotspor og blir med på en spennende reise som viser sprengkraften i Ibsens mesterverk.

Om forestillingen

Av: Henrik Ibsen/Tore Vagn Lid
Audiovisuelt konsept: Tore Vagn Lid
Sjanger: Musikkteater
Varighet: 2 timer og 20 min inkl. benstrekk
Annet: Publikum sitter på puter på tribuner

Det blir en tankevekkende, musikalsk og visuell teateropplevelse når den prisbelønte teaterskaperen Tore Vagn Lid bygger om Teaterkjelleren for å følge i Peers fotspor – og samtidig finne nye stier. På scenen samles spillere med og uten instrumenter. Teamet vil mange kjenne igjen fra oppsetningen «Vår ære/vår makt».

Samlet rundt leirbålet, med syngende skuespillere og spillende musikere, med personlighetstester og pølsegrilling, nærmer vi oss fenomenet «Peer Gynt». Vi følger den eventyrlige livsreisen, men også hvordan historien er blitt brukt, og kanskje misbrukt, til å fortelle hvem vi er og bør være. Inspirert av DUB-prinsippet i musikken, mikses kjente spor på nye måter. Slik kan nye sider ved verket tre fram, og stemmer som er blitt overhørt få komme til orde. Ikke minst er Griegs musikk viktig i denne miksen. Og her er mye mer enn den han komponerte til «Peer Gynt».

Les mer

Ibsen skrev «Peer Gynt» som et dramatisk dikt – det skulle først og fremst lyttes til og ikke iscenesettes. Det ga stort rom for fantasien, for å dra gjennom tid og rom, over hav og inn i fjell, men også til å stoppe opp, reflektere, filosofere og diskutere. Med Peer Gynt DUB tar Tore Vagn Lid Ibsen på ordet, og nærmer seg det dramatiske diktet som det han har kalt for et «visuelt hørespill».

Skillelinjene mellom teater og konsert, kunst og politikk, fortid og nåtid er uviktig i Tore Vagn Lids særpregete oppsetninger. Med en metode som ligner psykoanalysens, borrer han seg inn i ulike tema gjennom både tekst, musikk og video – og slik fremkaller forestillingene hans ofte tanker og ideer som vi tidligere ikke har vært bevisst på.

Tore Vagn Lids siste oppsetning på DNS «Vår ære/Vår makt» ble en publikumsvinner og vant flere priser, deriblant Heddapris for beste regi og Ibsenprisen for beste scenetekst.

 

 

terning-5

Det er velfungerende miks med originaltekst og modernisering. Vågalt og eksperimenterende, men uten å miste Ibsen i det hele. Ideen om å sette Peer Gynt inn i samtiden fungerer nesten overraskende godt.

Bergens Tidende

En skildring av en enkelt terning som viser fem prikker arrangert i et x-mønster.

Peer Gynt omplassert i vår samtid kommer ut for mye som ikke Ibsen tenkte over. Personlighetstester, selvhjelpsbøker, psykologiske assosiasjonsprøver – og mor Aases bydende befaling om å «eie, ikke leie».

Bergensavisen

En skildring av en enkelt terning som viser fem prikker arrangert i et x-mønster.

Med «Peer Gynt DUB» gir Tore Vagn Lid både Ibsen og publikum motstand.

Dagbladet

Gi teater i gave!

Du bestemmer selv beløpet du vil spandere.

Årskort

Kjøp årskort og se så mange forestillinger du vil for kun kr 2300,-

Hotellpakke

Gode priser på hotell og teater, i samarbeid med De Bergenske.

Bilder

Medvirkende

Av: Henrik Ibsen/Tore Vagn Lid | Konsept og regi: Tore Vagn Lid | Scenografi og kostymedesign: Olav Ryland Myrtvedt | Komposisjon og musikalsk arrangement: Knut Vaage/Tore Vagn Lid  | Lysdesign: Anne Bergendahl | Lyddesign: Tor Endre Kalvenes | Videodesign: Eilif Fjell | Dramaturg: Morten Kjerstad

Opplev mer

Peer Gynt og veivalgene våre

Gjennom en miks av skuespill, hørespill og konsert aktualiseres tema i «Peer Gynt» som går rett til kjernen i menneskesinnet ...

Peer Gynt til overlevelsesleir

Den prisbelønte teaterskaperen Tore Vagn Lid sender Peer Gynt til en slags overlevelsesleir for å fortelle oss sin historie om seg selv på en ny måte.

Versjoner av en gammel (norsk?) ballade: Konseptuelle for-tanker til «Peer Gynt DUB»

Les Tore Vagn Lids essay om tankene bak «PeerGynt DUB» – og hvilke tema han løfter frem i den nye oppsetningen.