Vår ære / vår makt

14.10.2017

En utforskende og musikalsk versjon av Nordahl Griegs klassiker som vant både priser og hjerter

80 år etter urpremieren på «Vår ære og vår makt» av Nordahl Grieg, tok dramatiker Cecilie Løveid og regissør og dramatiker Tore Vagn Lid utgangspunkt i Griegs manus og laget sin egen versjon, et flettverk av tekst, musikk, foto og film.

Om forestillingen

Av: Nordahl Grieg, Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid | Regi og konsept: Tore Vagn Lid |  Urpremiere 2016
Spilleperiode: 30.09.2017-14.10.2017

Teateret blir et mørkerom og forestillingen fremkaller en traumatisk side av byens kollektive hukommelse.

Skuespillere og musikere er «fremkallere» – de henter frem glemte og fortrengte sider ved bergensernes fortid som har vært med å prege dem til det de har blitt, og de konfronterer Nordahl Grieg selv. Orkesteret, som rørte publikum til tårer, ledes an av jazzlegenden Per Jørgensen.

Urpremiere 2016. Nypremiere i Teaterkjelleren 30. september 2017. 

Kjøp billetter

Se flere datoer

Bilder

Medvirkende

Av: Nordahl Grieg, Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid | Regi og konsept: Tore Vagn Lid | Komponist: Tore Vagn Lid | Scenograf og kostymedesigner: Olav Myrtvedt | Lysdesigner: Arne Kambestad | Videotekniker: Einar Bjarkø | Komponist: Glenn Erik Haugland | Fotograf: Ane Bysheim | Kunstnerisk rådgivning: Solrun Toft Iversen | Musiker: Per Egil Jørgensen | Musiker: Annabel Guaita | Musiker: Thomas Sinclair Valeur

Skuespillere: Katrine Dale, Bjørn Willberg Andersne, Sigmund Njørs Hovind, Pål Rønning, Jonas Nielsen, Susann Bugge Kambestad

Opplev mer

Høyspenning på «Hotel Norge»

Yngve Sundvor står for både manus og regi på Hotel Norge. Det er en forestilling som gir deg lyst til å gå på teater!

TEATERMAGASINET HØST 2019

Les høstens Teatermagasin her! Nytt nummer av Teatermagasinet er ute nå. Les alt om høstens forestillinger i denne digitale utgaven. ...

Farvel Berlin, farvel frihet

Historien til «Cabaret» begynner med fortellingene i «Goodbye Berlin» skrevet av den britisk-amerikanske Christopher Isherwood. Hans tre år i Berlin på tampen av Weimar-perioden, ble skjellsettende for ham.