Svart-hvitt portrett av en skallet mann mot en delt bakgrunn av svart og lilla.

Brennende dramatikk fra virkeligheten

Å oppleve virkelige hendelser utspille seg på teaterscenen er noe av det beste Stig Amdam vet. Særlig hvis historien har en kraft i seg til å bevege et bredt publikum. Det har «Skipet de Zee Ploeg»

– Jeg skriver stykker som jeg selv ønsker å se. Når jeg går på teatret vil jeg le, gråte, ja bli ordentlig emosjonelt berørt. Jeg vil sitte ytterst på setet og følge med på en spennende fortelling. Rett og slett bli bergtatt, sier dramatiker og skuespiller Stig Amdam, som kun går løs på et prosjekt dersom han har klippefast tro på at det vil berøre mange.

Publikumsvinnere

Hans glødende historiske interesse har ledet frem til flere forestillinger som er blitt publikumsfavoritter. Han forrige stykke på Store Scene, «Dyveke» (2013,)ligger på besøkstoppen på DNS. Han har også vunnet og vært nominert til flere dramatikerpriser. Amdam jakter på fortellinger som han mener bør tilhøre nasjonens og byens kollektive bevissthet, og når han går til kildene finner han råstoff til medrivende dramaer som han mener også har sterk relevans i dag.

– Forestillingene skal være umiddelbart tilgjengelig, og samtidig ha en dybde som gjør at fortellingen lever videre i publikum etter teaterbesøket. Det er etterklangen hos folk som avgjør om det har vært en stor teateropplevelse, sier Amdam.

Historiske kilder

I over ett år har han drevet grundig research – han har hatt samtaler med etterkommere av de tyske emigrantene, lest vitneutsagn og bøker, og fått hjelp til å tyde flere 100 håndskrevne sider. Mange opplysninger finnes i historiske kilder i Bergen. Nesten alt som skjer på båten er dokumentert. Hjelpekomiteens møteprotokoller er også nylig digitalisert av Bergen byarkiv. I tillegg finnes det rettsreferat fra saken mot kapteinen i Bergen byrett og korrespondanse mellom stiftamtmannen i Bergen og departementet i hovedstaden.

– Jeg har lagt vekt på å lage en fortelling som ligger så tett som mulig opp til de virkelige hendelsene. Alle er faktiske karakterer og alle sentrale hendelser fant sted. Samtidig har jeg gitt rom for dikterisk frihet, og særlig er jeg opptatt av den visuelle kraften som ligger i stykket. Det er jo umulig å stue over 500 personer på scenen hver kveld, og handlingen må jo tilpasses teaterformen, noe som betyr et mindre persongalleri og et fortettet forløp. Vi skal både fortelle en sann og vesentlig historie, samtidig som vi skal lage fengende teater, sier Amdam.

På scenen står et stort ensemble som spiller mer enn 40 roller. Iscenesettelsen er det den svenske teaterlegenden Hilda Hellwig som er regissør for.

Frodig og lys

Stig Amdam forteller at tankene streifet innom Charles Dickens da han bearbeidet stoffet til et manus.

– Det er samme tiden som skildres, og man gjenkjenner de foreldreløse barna og en grusom skurk, så det «Dickenske» har nok satt sine spor. Men selv om det er en historie om menneskers dramatiske livskamp, så er det også en frodig og lys fortelling –  en fortelling om håp og fremtid. Humor er alltid med når jeg skriver, og jeg tror faktisk dette er blant de lyseste stykkene jeg har skrevet, smiler Amdam.