Portrett av en kvinne med intenst uttrykk mot en abstrakt blå bakgrunn.

Sterkt om splittelse og sannhet

– Det er brutalt og litt skummelt å lage teater av en så fantastisk roman som «Arv og miljø», men når vi møter karakterene fysisk på scenen tilføres historien noe nytt som det er spennende å utforske, mener regissør Kjersti Horn, som også er den som har dramatisert Vigdis Hjorths bestselger.

Tekst: Silje Gripsrud Foto: Øysten Haara

Kjersti Horn er kjent for sine skjellsettende og modige teaterforestillinger. I vår ble hun nominert til den anerkjente Heddaprisen for beste regi for «Valdens historie» på Det Norske Teateret. Forestillingen bygger på boken med samme navn av franske Edouard Louis. Også her var det Horn som gjorde romanen til teater.

– Å lage teaterversjoner av samtidslitteratur som treffer meg rett i magen, er både forlokkende og utfordrende. «Arv og miljø» er en gnistrende god skildring av et familieoppgjør og om å utforske sin egen livshistorie, sier Horn.

Den prisbelønte romanen til Vigdis Hjort er trykket opp i 140 000 eksemplarer og er hittil solgt til 14 land.  Den førte til en stor debatt om virkelighetslitteratur og Hjorts søster kom også med et motsvar i bokform.

– Mange er nok spente på hvordan vi formidler Bergljots fortelling, om vi skal vekte mellom de ulike virkelighetsoppfatningene som har kommet frem i kjølvannet av utgivelsen. Men det kan jeg avkrefte med en gang. Vi skal ikke forsøke å finne frem til hva som egentlig er sant, hva som skjedde eller ei. Dette er et rått og sterkt drama om en voksen kvinnes hjerteskjærende kamp for retten til å eie sin egen historie og hvordan vi lever med hverandres ulike sannheter.

Voldsomme krefter

Bergljot er en kvinne midt i 50-årene. Hun arbeider som tidsskriftredaktør, har tre store barn og en ny kjæreste. Hun brøt med foreldrene og sine tre søsken for over tyve år siden etter at hun gjennom  årelang terapi avdekket traumer fra oppveksten og klarte å konfrontere familien sin med det. Bergljot har tydelige minner om at hun som barn ble seksuelt misbrukt av sin far, men fortellingen hennes blir totalt avvist – ikke bare av faren, men også av resten av familien. Forsoning er umulig og Bergljot har ikke lenger kontakt med dem. Ikke før det blir klart at hennes to yngre søstre skal få arve deres barndomsparadis – to hytter på Hvaler. Gjennom arvestriden blusser de sterke følelsene opp igjen, og etter at faren dør forsterkes konflikten ytterligere.

– Vi følger Bergljot gjennom en lang reise hvor hun utforsker smerte og sannhet og sloss med sine egne reaksjoner, fornuft og følelser. Det er sjeldent at man finner så komplekse og utfordrende roller for kvinnelige skuespillere. Her tas hele spekteret i bruk, og det trengs mye livserfaring for å kunne gå inn i en slik rollekarakter, mener Kjersti Horn, som sammenligner Hjorts Bergljot med Shakespeares Hamlet.

Tvil, fortvilelse og humor

Horn peker på at begge dramaene dreier seg om å være tro mot seg selv og holde fast med sin egen overbevisning, selv om alle rundt forteller at du tar feil. Gjennom Bergljot opplever vi hva det innebærer av selvransakelse, tvil, styrke og maktkamp. Skuespiller Kjersti Elvik er håndplukket til hovedrollen.

– Kjersti er en modig skuespiller og har både en skarphet og en humor i seg som er nødvendig for å gjøre denne rollen. Bergljot går veldig langt og beveger seg i de mørkeste kroker, men samtidig har fortellingen også humoristiske sider, mener Kjersti Horn, som er kjent for å ta i bruk sterke visuelle virkemidler i sine oppsetninger.

Når «Arv og miljø» iscenesettes bruker Horn også videoteknikk for å komme tett på Bergljots indre drama. Med seg på scenen har Kjersti Elvik et stort ensemble.

– Vi møter alle romanens karakterer, og i deres fysiske tilstedeværelse på scenen får fortellingen også en annen klangbunn.  De er alle bærere av ulike sannheter om familiehistorien. Hva som oppstår i dette møtet, får publikum selv reflektere rundt, sier Horn.