search

Etter forestillingen

timeline_pre_loader
Samtale om forestillingen

La elevene først fortelle hva de husker best fra forestillingen og komme med umiddelbare reaksjoner på det de har opplevd.

Dere kan gjerne ta utgangspunkt i disse spørsmålene:

  • Hvordan starter forestillingen?
  • Hvem var de ulike karakterene og hvordan så de ut?
  • Hvordan var scenografien i forestillingen?
  • Hvordan ble lys og lyd brukt i forestillingen?
  • Hvordan ble musikken brukt i forestillingen?
  • Hvilken tid og sted er handlingen lagt til?
  • Hvordan slutter forestillingen?

timeline_pre_loader
Spørsmål om tema

  • Tenk at dere kan snakke med barna i forestillingen. Hva vil dere spørre dem om?
  • Hvilke gjenstander valgte barna å ta med seg? Hvorfor var de viktig for dem?
  • Tenk at dere skal flytte langt av sted og må ta med alt dere virkelig trenger. Hva ville du tatt med?
  • Hvorfor er geiten viktig for barna?
  • Når er barna trygge? Hva trøster de seg med?
  • Er koien i Frostmo fortsatt et hjem, selv om ingen bor der?
  • Gikk det bra eller dårlig for barna fra Frostmofjellet?

  • Familie/hjem
  • Hva er en familie? Er søskenflokken fortsatt en familie?
  • Kan man være familie selv om man ikke er sammen?
  • Kan man velge seg en ny familie om man mister den man hadde?
  • Hva er viktig å ha i et hjem for at det skal føles som hjemme?
  • Flukt
  • Hvorfor måtte barna flykte over Frostmofjellet?
  • Hvorfor er barn på flukt i dag?
  • Kjenner dere noen som har vært på flukt?

timeline_pre_loader
Praktiske oppgaver

  • Velge ett av søsknene, tegn det og fortell deres historie/lag et intervju.
  • Lag collage av bilder av forskjellige typer hjem/boliger
  • Lær en sang (lydfiler av ensemblet som synger og sangtekster)

    Gullspira og barna (sang nr 2)
    Voggevisa (sang nr 4)
    Sang om gjøren (sang nr 5)

timeline_pre_loader
Eventyr som sjanger

Fortellingen «Barna fra Frostmofjellet» har noen trekk som vi kjenner fra eventyr. Snakk om disse:

  • En som forteller oss historien. I begynnelsen synger geiten: «Jeg heter Gullspira, geita det er jeg det jeg skal fortelle, er utrolig selv for meg»
  • Dyr som kan snakke
  • Hovedpersonene legger ut på en reise for å nå et mål – hva er barnas mål med reisen over fjellet?
  • Snille hjelpere på veien til målet – hvem hjelper barna fra Frostmofjellet?
  • Slemme karakterer som er ute etter barna. Hvem er skurkene i denne fortellingen?
  • Moral / budskap. Hva er det historien vil lære oss?
  • Har fortellingen en lykkelig slutt?