Personvernerklæring
Den Nationale Scene (DNS)

 

Sist oppdatert: 17.01.2025 

1. Ansvar

DNS (Org.nr.: 811167452) er behandlingsansvarlig for personopplysninger som innhentes av oss. Overordnet ansvar ligger hos teatersjef.  

Personopplysninger er definert som alle opplysninger som kan kobles til deg som enkeltperson, f.eks. navn, telefonnummer eller en vurdering.   

Denne personvernerklæringen gjelder for DNS sin behandling av personopplysninger, og beskriver hvordan vi samler inn og bruker persondata fra våre kunder, besøkende på nettsiden dns.no eller andre personer som er i kontakt med oss. Denne personvernerklæringen har som formål å informere om hvilke personopplysninger vi behandler, hvorfor vi behandler personopplysningene og hvilke rettigheter du har overfor oss. 

Ved spørsmål om erklæringen eller vår behandling av personopplysninger generelt, kan du kontakte vårt personvernombud: 

E-post: opplysning@dns.no  

 

2. Hvilke personopplysninger som samles inn og behandles

Vi samler inn dine personopplysninger for å levere, støtte, tilpasse og utvikle tjenestene våre, og for å gjøre tjenestene mer relevante og nyttige for deg. 

  

2.1. Nyhetsbrev, premiereinvitasjoner og andre e-postutsendelser  

Ved å registrere deg for mottak av vårt nyhetsbrev samler vi følgende opplysninger om deg eller ditt brukerutstyr:  

  • E-postadresse  
  • Eventuelt for- og etternavn (valgfritt)  
  • Mobiltelefonnummer (valgfritt)  
  • Systemgenererte demografiforslag (kjønn, alder, geografisk lokasjon)
     

I tillegg til nyhetsbrev, sendes det også ut undersøkelser, e-postmarkedsføring og premiereinvitasjoner fra Mailchimp.  

Personopplysningene som samles inn i forbindelse med utsendelse av nyhetsbrev behandles:  

  • For å sende ut våre nyhetsbrev til deg og dermed holde deg oppdatert forestillinger og arrangementer, eller lignende markedsføringsrelatert kommunikasjon, samt for å sende deg eksklusive tilbud. 
  • For å kontakte deg i forbindelse med endringer i denne personvernerklæringen.  
  • Hvis du deltar i kampanjer eller konkurranser arrangert av DNS gjennom våre nyhetsbrev, vil opplysningene du oppgir kun benyttes for å gjennomføre kampanjen eller konkurransen. 

System: Mailchimp
Sletterutiner: En nyhetsbrevabonnent kan når som helst stanse mottak av våre nyhetsbrev ved å sende en e-post til dns@dns.no eller ved å benytte avmeldingsfunksjonen nederst i nyhetsbrevet. DNS kan også arkivere personer som ikke er tilknyttet aktive kampanjer eller e-postlister. Både arkiverte og avmeldte personer slettes regelmessig fra Mailchimp.
Kontakter som ikke er tilknyttet aktive epostlister, arkiveres regelmessig, ca. på kvartalsvis basis.  

 

2.2. Billettkjøp  

Ved å kjøpe billett gjennom våre tjenester registreres dine kjøp, reservasjoner eller kansellasjoner. For å behandle dette, blir følgende informasjon lagret:  

  • E-post  
  • Navn  
  • Adresse  
  • Postnummer og poststed  
  • Mobilnummer  
  • Hvilke forestillinger du har kjøpt billetter til  
  • Billettkategori 
  • Kundekategori/karakteristikk (eks. Årskortkunde eller Teatertjommi)  
  • Gjennom hvilken kanal billetten er kjøpt og hvor i salen du sitter  
  • For å utvikle tjenestene våre og få tilbakemelding om teateropplevelsen din som publikummer sender vi jevnlig spørreundersøkelser. Det er helt frivilling å svare på utsendte spørreundersøkelser.  Alle undersøkelser er anonyme.   
  • Alle kundedata samt kjøpshistorikk (ikke kortnummer) blir lagret på server hos vår billettsystemleverandør.  

 

Personopplysningene som samles inn i forbindelse med ditt billettkjøp behandles:  

  • For å gjennomføre reservasjon/billettkjøp/kansellering. 
  • For å sende deg epost med ikke-kommersielt budskap der du påminnes at det snart er forestilling   
  • For å sende ut spørreundersøkelser. 
  • For akkumulerte statistikk- og analyseformål som kan bidra til å forbedre og tilpasse produktene, tjenestene og systemene våre. 

System: Eventim 
Sletterutiner: Kundeopplysninger lagres så lenge det foreligger et aktivt kundeforhold. Opplysninger om inaktive kunder, kjøpshistorikk, og opplysninger som inngår i regnskapet (kjøps- og transaksjonsopplysninger) lagres etter gjeldende regler.
 

2.3. dns.no  

DNS benytter informasjonskapsler på dns.no. Informasjonskapsler er små tekstfiler som plasseres på din datamaskin når du laster ned en nettside. Informasjonskapslene gjør det mulig for oss å forstå brukernes atferd på nettstedet vårt, slik at vi kan gjøre brukeropplevelsen bedre. Informasjonskapslene kan bare lagre tekst, som alltid er anonym.  

Ved å besøke dns.no loggføres dine bruksdata, for eksempel når du viser eller klikker på innhold (f.eks. en forestilling) eller gjennomfører et søk. Ved å besøke dns.no, samtykker du til at det plasseres informasjonskapsler i nettleseren din, og du kan selv velge nivå av samtykke. Les mer om dette her. 

Alle nettlesere gjør det mulig å begrense bruk av informasjonskapsler eller å deaktivere dem ved hjelp av nettleserens innstillinger. På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett. Vær oppmerksom på at om du sier nei til informasjonskapsler, kan du påvirke funksjonaliteten på vår, så vel som andre nettsider. 

Opplysningene som samles inn i forbindelse med ditt besøk på dns.no benyttes for å tilpasse og forbedre innholdet på hjemmesiden vår, i tillegg til at vi kan vise deg annonser for våre forestillinger og arrangementer i andre kanaler og nettsteder utenfor vår hjemmeside. DNS lagrer også informasjon om hvilke søkeord som benyttes på dns.no. Formålet med å lagre søkeord er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Det lagrede søkeordet kobles ikke til opplysninger om brukerne.  

DNS samler inn opplysninger om besøkende på dns.no for å utarbeide statistikk på hvordan besøkende bruker nettstedet. Formålet er å forbedre og videreutvikle informasjonstilbudet på vår hjemmeside. Eksempler på hva statistikken gir svar på er hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Denne informasjonen inneholder ikke brukerspesifikke detaljer. 

Lagring av opplysninger og behandling av disse opplysningene er ikke tillatt med mindre du som besøkende på dns.no både har blitt informert om og har gitt ditt samtykke til behandlingen. Du som besøkende skal få vite om og godkjenne hvilke opplysninger som behandles, hva formålet med behandlingen er og hvem som behandler opplysningene, jf. ekomloven § 2-7b. Samtykke for bruk av informasjonskapsler hentes inn av Den Nationale Scene ved et pop-up-vindu når du først besøker dns.no. 

Vi gjør nødvendige sikkerhetstiltak for å begrense misbruk av og uautorisert tilgang til dns.no. Sikkerhetstiltakene består av:

  • DKIM, SPF, DMARC og andre spesifikke DNS-innstillinger
  • (START)TLS / SSL / DANE-kryptering
  • HTTP Strict Transport Security og relaterte Security Headers og Browser Policies
  • ISO27001/2700-sertifisering
  • Nettstedforsterking/sikkerhetsegenskaper

System: WordPress. Markant er ansvarlig for dns.no. HotJar aktiveres periodevis for å kartlegge bevegelse.
Sletterutine: Ingen – samtykke på cookies kan når som helst oppdateres av brukeren selv. Dersom du sletter informasjonskapsler i nettleseren, vil samtykkepreferansene dine nullstilles, og du vil måtte legge det inn på nytt. HotJar samler ikke brukerinformasjon.

Dersom du melder deg på nyhetsbrev/SMS via dns.no, vil din kontaktinformasjon lagres en periode her, før den slettes. Informasjonen overføres da til aktuelt system (Mailchimp for e-post og Link Intouch for SMS).
 

2.4. Kundehenvendelser på e-post og telefon 

Ved å sende en e-posthenvendelse til vårt kundesenter og andre kontaktpersoner på DNS samler vi følgende opplysninger om deg:  

  • E-postadresse  
  • Navn  
  • Emne for henvendelsen  
  • E-postens innhold  
  • Vårt svar  

Disse opplysningene blir lagret på server via vår leverandør (Atea). Vi ber deg om å ikke sende sensitive personopplysninger pr. e-post.  

Opplysningene som samles inn i forbindelse med din e-post- eller telefonhenvendelse til kundesenteret behandles  

  • For å kunne dokumentere kommunikasjon med deg 
  • Når vi mottok henvendelsen din  
  • At henvendelsen din ble besvart  
  • Når henvendelsen din ble besvart  
  • Hva henvendelsen din gjaldt og hvordan den ble løst  
  • For å utvikle tjenestene våre kan vi ved enkelte anledninger sende deg spørreundersøkelser. Du forplikter deg ikke til å svare på spørreundersøkelser, og du kan selv velge hvilken informasjon du oppgir. Vi vil informere om spørreundersøkelsen er anonym eller ikke.  
  • For statistikk- og analyseformål som kan bidra til å forbedre og tilpasse produktene, tjenestene og systemene våre  

System: Outlook/Office 365
Sletterutiner: Alle henvendelser til billettkontoret slettes kontinuerlig etter at de er behandlet/avsluttet. Opplysningene som registreres i Eventim/billettsystem følger sletterutiner for Eventim. Opplysninger om eposthenvendelsen slettes når saken er ferdig behandlet.  

  

2.5. SMS  

Ved å registrere deg for mottak av SMS samler vi følgende opplysninger om deg:  

  • Mobiltelefonnummer  
  • Navn (dersom du velger å skrive dette inn ved registrering)  
  • E-postadresse (dersom du velger å skrive dette inn ved registrering)  

Registrering skjer direkte via systemet Link Intouch, men også via billettsystemet Eventim og landingsside på dns.no. De to sistnevnte importeres i SMS-system via manuelle importer på regelmessig basis, og ved behov*.

* SMS sendes også ut i forbindelse med viktig informasjon og avlysninger. Lister hentes da fra kundelister i Eventim, og importeres manuelt i Link Intouch.  

Personopplysningene som samles inn i forbindelse med utsendelse av SMS behandles:  

  • For å sende ut våre nyhetsbrev/SMS til deg og dermed holde deg oppdatert forestillinger og arrangementer, eller lignende markedsføringsrelatert kommunikasjon, samt for å sende deg eksklusive tilbud  
  • For å kontakte deg i forbindelse med endringer i denne personvernerklæringen  
  • Hvis du deltar i kampanjer eller konkurranser arrangert av DNS gjennom våre nyhetsbrev eller SMS, vil opplysningene du oppgir kun benyttes for å gjennomføre kampanjen eller konkurransen

System: Link Intouch
Sletterutiner: SMS-lister oppdateres jevnlig med nye kontakter (regelmessig, estimert 4 ganger i året). Gamle lister slettes ved oppdateringer. Mottakere kan når som helst kontakte oss for sletting, og endre sine egne samtykker på dns.no. Avlysningslister slettes ca. 1 måned etter utsendt SMS.
 

 2.6. Undersøkelser  

Alle våre undersøkelser er som hovedregel anonymiserte, og det er ikke mulig å koble respondent med personlig informasjon. Undersøkelser sendes ut via Questback. DNS er også medlem i NPU (Norsk Publikumsutvikling), som vi flere ganger i året sender ut undersøkelser for. Dette gjøres via Norstat. Undersøkelser distribueres via e-post og lenke, og i noen tilfeller via SMS.  

System: Questback
Sletterutiner: Ingen. Der ligger ingen kundedata i systemet, kun anonymiserte besvarelser.

 

2.7. Analyseverktøy  

Vi behandler telefonnummer, navn, e-post, kjønn, lokasjon og bestillingshistorikk. Systemet brukes til analysefunksjoner på aggregert nivå

Systemet er koblet mot billettsystem via API, og informasjon som er tilgjengelig i billettsystemet er følgelig tilgjengelig i ActivityStream og MarketHype. Kundeinformasjon som slettes fra billettsystemet, slettes også fra ActivityStream / MarketHype.   

Vi foretar analyser for å utarbeide statistikk og trender, og for å kunne forbedre våre tjenester og våre markedstiltak.  

System: ActivityStream og Markethype (via NPU)
Sletterutiner: Ettersom systemene er integrert med billettsystemet via et API, følger de også sletterutinene til billettsystemet automatisk. Dette betyr at dersom en kunde slettes i Eventim, så slettes også kunden i ActicityStream/MarketHype.
 

2.8 Kundedatabaser  

Salgskontoret har kundelister i Excel. Listene inneholder navn, kontaktinformasjon som telefonnummer og e-postadresse, samt informasjon om arbeidsplass/skole man er tilknyttet.  

System: Microsoft Excel/Office 365
Sletterutiner: Kundelistene kontrolleres ca. månedlig, og kontakter som ikke lenger er aktive teaterkontakter, slettes fra listene. Personer som ikke ønsker å bli kontaktet av DNS, kan alltid kontakte oss for sletting fra listene.  

 

2.9 SoMe

DNS har profilsider i sosiale medier. Her deles innhold og kommunikasjon med våre følgere, både i direktemeldinger og i feed/kommentarfelt. Det settes også opp annonsering som når personer som kanalens algoritmer mener kan være interesserte i. Vi mottar anonymisert og aggregert statistikk som gir oss innsikt i hvor mange som besøker eller følger oss, antall liker-klikk og annet engasjement på sidene våre. Formålet med statistikken er å måle effektiviteten av og forbedre markedsføringen vår. 

 

2.10 Chat på dns.no  

Chatløsningen på dns.no har som formål å betjene kundehenvendelser. Løsningen er hostet via Messenger (Meta). Når chatten benyttes behandler vi personopplysninger om navn, e-postadresse, IP-adresse, nettlesertype, operativsystem, språkinnstilling, land og region, samt eventuelle tidligere chatter samme dag fra samme IP-adresse. Chat-logger lagres i 3 måneder.  

 

3. Deling av informasjon til tredjeparter 

Personopplysninger som samles inn for bruk av våre tjenester deles kun med underleverandører som tilfredsstiller DNS’ krav til behandling av personopplysninger ihht. GDPR. Anonymiserte opplysninger brukes til kun analyseformål, og deles ikke med andre aktører.   

 

4. Dine rettigheter

Som bruker av tjenestene til DNS har du rett til å forespørre oss innsyn i personopplysningene som vi har om deg og hvordan de behandles. Du kan også forespørre retting, sletting og begrensninger i behandlingen av personopplysninger i henhold til personopplysningsloven.  

DNS behandler dine personopplysninger på bakgrunn av ditt samtykke. Ditt samtykke kan når som helst trekkes tilbake av deg. Tilbaketrekking av samtykke vil ikke påvirke lovligheten av behandling av dine personopplysninger i tiden frem til samtykket ble trukket.
Forespørsler som nevnt over sendes til opplysning@dns.no.

Dersom du mener DNS ikke har overholdt dine rettigheter i henhold til personopplysningsloven, har du rett til å klage til den aktuelle tilsynsmyndigheten. Dette gjøres ved å sende en klage til Datatilsynet.
 

5. Endringer i denne personvernerklæringen

DNS forbeholder seg retten til å justere og tilpasse denne personvernerklæringen. Ved å fortsette å bruke våre tjenester etter endring i personvernerklæringen samtykker du til vilkårene.

Denne og eventuelt fremtidige personvernerklæringer overholder personopplysningsloven eller andre til enhver tid gjeldende regler for behandling av personopplysninger.