Et lite stykke bergensk industrihistorie møter deWangen-produksjoners underfundige univers når DNS inviterer til forestillingen «Dikkedokken» i Hallen på USF fra 16. august. Publikum får vandre gjennom forlatte verkstedshaller, der minner fra svunne tider får nytt liv i en omsluttende teateropplevelse.

Når teateret flytter inn i det forlatte
Det gamle industrilokalet på Dikkedokken, med sine massive stålporter og rustne stillas, danner rammen for «Dikkedokken», en stedsspesifikk teaterforestilling utviklet av deWangen-produksjoner. Kjernen av deWangen består av Claire de Wangen som er regissør og Morten Bendiksen som fast andre halvdel av kunstnerisk ledelse. I over 25 år har de beriket scenekunstfeltet med forestillinger på utradisjonelle steder. Her er det nemlig selve stedet som legger premisset for fortellingen.
-Vi har laget forestillinger siden 2001, det begynner å bli noen tiår. Det hele startet med en nysgjerrighet på hva teateret kan gjøre når det er stedet som legger premisset, og det er selve publikum sitt møte med stedet som skaper basen for forestillingen. Så dikter vi oppå der, og ser hva det møtet kan være. Dette gir publikum en omsluttende opplevelse, forteller Claire.
Skrur på en magi i bygget
Det som gjør en stedsspesifikk opplevelse av teateret, er at man blir invitert inn til et sted man normalt ikke ser teater, forteller Morten.
– Vi skrur på en magi i bygget, og nå er vi i den gamle Kjødehallen eller på Dikkedokken, og inviterer inn til en totalopplevelse sammen med skuespillerne, forteller Morten.
Selve bygget i sjøkanten på Nøstet er et lite stykke kultur- og industrihistorie i seg selv. De nedlagte produksjonslokalene ble reist på 1950- og 60-tallet. I dag er det USF Verftet som disponerer hallene som kulturarena. I etasjene over det det støvede gamle kontorlokaler, en gang fylt av liv, nå forlatt.
Industrien er på vei bort og noe nytt er på vei er på vei inn, det er akkurat dette overgangsrommet deWangen er begeistret for og vil utforske.
-Det er noe musealt her, men som vi pumper nytt liv i med vår fortelling. Øyeblikket fra å være en betydningsfull arbeidsplass til å stå tomt, vi liker å smette inn i det mellomrommet, det øyeblikket det ikke er noe, men skal bli noe annet, sier Claire.
En vandrende fortelling
I «Dikkedokken» får publikum tre inn i de gamle lokalene som i denne forestillingen er omskapt til hovedsetet for den fiktive familien Fosswinckel. En fortelling om mennesker i fall og skjulte hemmeligheter. Handlingen er skjebnesvanger, publikum dras gjennom en kveld med en familie i oppløsning, og det hele utspiller seg i sanntid.
– Publikum følger historien ved å bli ledet rundt i bygget gjennom rom og etasjer i ulike grupper.
Ferden gjennom «Dikkedokken» vil være forskjellig fra kveld til kveld. Det vil oppstå nye møter med publikum, det vil oppstå overraskelser, det vil være ting som ligger litt utenfor vår kontroll, men det er en story, og den skal alle få med seg. Dette er en reise som både publikum og vårt fiktive univers skal gjøre sammen.
Teateret inviterer til både deltagelse og observasjon, og det er helt opp til den enkelte hvordan de vil være til stede.
– Noen liker å bli involvert, andre foretrekker å stå litt på avstand. Begge deler er helt greit, understreker Morten.
Starstruck
Arbeidet med forestillingen har pågått lenge. Claire og Morten har tilbragt utallige timer i bygget, med og uten skuespillere, for å la rommene forme både manus og regi.
– Når vi ble invitert av DNS til å komme til Bergen for å gjøre en forestilling, så var vi jo rundt og kikket på veldig mange forskjellige lokasjoner rundt i Bergen. Men når vi kom her på Dikkedokken, så ble vi jo rett og slett starstruck. Det var helt fantastisk å komme inn i dette bygget, her har arbeiderne bare lagt fra seg tingene og forlatt bygget for 20 år siden. For oss som skal spinne en historie og lage vår fiksjon i et bygg, så var dette helt fantastisk. Så vi gleder oss enormt til å få lov til å vise dette.
En unik teateropplevelse i Bergen
«Dikkedokken» er deWangens første oppsetning i Bergen.
– Vi har laget stedsspesifikke forestillinger i over 25 år, men dette er første gang vi jobber her, og vi må innrømme at vi har blitt litt forelsket i byen, sier Morten.
Claire bekrefter at de er svært betatt av byen. – Ja, vi crush’er skikkelig på Bergen. Det er en utrolig fin by, og DNS har vært en fantastisk samarbeidspartner. De har møtt oss med åpenhet, kompetanse og en vilje til å lage teater på en helt ny måte.