Tilskuere som observerer et performancekunstverk med en gruppe kunstnere liggende på gulvet foran en sterkt opplyst rosa bakgrunn.

Gjennom lys og mørke

De sterkeste kjærlighetshistorier er rik på kontraster og overskrider vår forestillingsevne. Nå skal en av våre mest opprivende og medrivende fortellinger få utspille seg på Store Scene som musikal.

Tekst: Silje Gripsrud / Foto: Thor Brødreskift

«Sed og skikk forandres meget, alt som tidene lider, og menneskenes tro forandres og de tenker annerledes om mange ting. Men menneskenes hjerter forandres aldeles intet i alle dager.» – Sigrid Undset

Kristin Lavransdatter beveger seg sakte på et skrånende gulv. Bak henne flommer lyset fra en smal åpning i det mørket rommet. Hun løfter på den rød fløyelskjolen i det hun skritter over skikkelser som nettopp har falt til bakken. Hun vakler.

– Takk! Da tar vi det fra starten. Dere som faller må lande på gulvet på 1-2 og så 3.

Frem fra mørket kommer en stor flokk av skuespillere og dansere for å lytte til regissør Svein Sturla Hungnes. Kristin Lavransdatter-trilogien til Sigrid Undset har berørt lesere i snart hundre år og når den for første gang gjøres som musikal, holdes ingenting tilbake.

Stort spenn

Forestillingen bygges bilde for bilde, scene for scene. De skal finne riktig rytme, finstille bevegelser, fange lysspillet i scenerommet og fremkalle gnisten i samspillet.

– Det er voldsomme følelser i sving i dette verket. Vi skal ha frem den kraftfulle ilden, men også se hvordan den slukner. Det er derfor denne trilogien passer så godt som musikal – gjennom musikk og dans kan vi få frem det store følelsesregisteret og de indre dramaene som er vanskelig å uttrykke med ord, sier Svein Sturla, som har dramatisert Undsets prisbelønte fortelling.

Tre bøker skal bli til en musikal på tre timer. Alle avdelinger har vært i sving i ett års tid for at alt skal være klart til premiere 10. februar 2018. Parykkmakerne har hatt hendene fulle og det er laget flere hundre kostymer. Handlingen spenner over fire tiår og de 38 medvirkende på scenen skal i alt fylle nærmere 60 roller. Her er store festlige opptrinn med ringdans, klosterkorsang, mystiske naturbilder, grusomme dødsfall og rørende og vakre kjærlighetssekvenser. Musikken, som Julian Berntzen står for, tilpasses stadig de mange dramatiske situasjonene og sanger legges om og legges til. Et ellevemannsorkester skal fargelegge den episke fortellingen.

Hjerte delt i to

Vi følger Kristin fra hun vokser opp på en storgård i Gudbrandsdalen på begynnelsen av 1300-tallet til hun som sjubarnsmor ender sitt liv i kloster. Allerede som liten forespeiles valgene for henne; skal hun bli Kristi brud eller stifte familie med en passende ektemann? Det ingen kunne forutse var at Kristin skulle møte villstyringen Erlend og hengi seg til ham. Plutselig vakler hun mellom begjær og skyldfølelse. Skal hun gjøre opprør mot familie og presteskap og følge hjertet sitt?

– Det er noe med middelalderen som appeller til oss. Vi fascineres av middelaldermenneskets tankemåte, følelsesliv og religiøsitet. Det er nok en romantisering, men mange oppfatter vel livet på den tiden som mer rendyrket. Det handlet om liv og død og menneskets forhold til Gud. Likevel ble jeg slått av hvor gjenkjennelig opplevelsene og dilemmaene er. Da jeg leste romanene ble jeg bergtatt og helt skjelven, sier Svein Sturla, som synes det er spennende å speile samtiden gjennom Undsets middelalderskildring.

Lykkelig

På scenen har de skiftet ut Kristin. Herborg Kråkevik tar en kort pause, mens Tomine Mikkeline Eide trer inn i rollen. Hun sitter og speiler seg i en vanndam idet en dansende kvinneskikkelse stiger opp fra gulvet. Koreograf André Danielsen løper frem og hjelper danseren med armbevegelsene. Tomine nynner en nydelig melodi. Bak hører vi Bjørn Willberg Andersen, som den staute Lavrans. Han må bare få et klart signal fra regissøren før han kan komme frem som Kristins far.

– Jeg er så lykkelig for at vi nå er i gang, smiler Svein Sturla, som med dette debuterer som musikalskaper.

– Det er utrolig gøy å se hvordan skuespillere og dansere jobber sammen og hvordan scenerommet omfavner dem. Alt faller på plass nå, brikke for brikke.