Den Nationale Scene setter opp musikalen «Så som i himmelen», og regissør Lars Jacobsen åpner døren til en historie der sang kan røre både hjertet ditt og hele bygden.

En fortelling som handler om oss alle – og litt til
Den verdensberømte dirigenten Daniel står på toppen av sin karriere med kalenderen full av konserter. Men etter en dramatisk kollaps på podiet trekker han seg tilbake til barndomsbygden. Hjemreisen forandrer alt. Møtene med bygdekoret vekker følelser han ikke har kjent på lenge.
-Det er minner og kjærlighet til musikk. Uansett hva som dro ham hjem, skjønner han at det har en betydning. Han ser hvordan menneskene i koret utvikler seg, og det gir også hans egen reise mening, forteller Jacobsen.
I hjembygden møter Daniel en helt annen verden enn den profesjonelle og lukkede musikkverdenen han kommer fra.
– I koret møter han nestekjærlighet og medmenneskelighet som utfordrer hans tidligere mer distanserte holdning. Koret får ham til å kjenne på følelser han ikke har hatt på lenge. Det åpner ham for den store kjærligheten, noe som er større enn ham selv.
Møte med kjærligheten
Men i bygden er det også mye skjult og usagt, samtidig som det finnes aksept, nærhet og kjærlighet. Lena, jenten i den lokale butikken, setter dirigentens hjerte på prøve.
-Særlig møtet med Lena blir viktig for Daniel. Hun har en helt annen væremåte, utfordrer ham direkte og hjelper ham å åpne seg for kjærligheten. Samtidig representerer nesten alle i koret ulike sider ved Daniel, og får ham til å innse hva som virkelig er viktig i livet.
Å være i musikken sammen
Jacobsen har selv stått på scenen både i musikaler og ensembler, men aldri sunget i kor. Likevel fascineres han mest av fellessangen og hva det gjør med oss.
-Å synge i kor er noe helt spesielt. Man er i musikken sammen. Gjennom sangen knytter man bånd, lytter til hverandres og stoler på hverandre på måte man ikke gjør i vanlig samtale. Det er også en stor del av forestillingen, å åpne opp og lytte etter noe som er større enn oss selv.
Å finne sin egen stemme
Forestillingen handler om musikkens kraft, fellesskapets styrke og motet til å være seg selv, forteller Jacobsen.
-«Så som i himmelen» handler om musikkens magi, hva det kan gjøre med oss. Om å bli kjent med hvem vi er. Det handler om å finne sin egen stemme, både bokstavelig ved å tørre å synge, og i overført betydning, ved å våge å være seg selv og stå for det man mener.
Begrepet «Så som i himmelen» handler nettopp om dette.
-Daniel forteller om en gang han dirigerte et symfoniorkester der lyset gikk. Musikken levde videre i mørket, fordi alle lyttet til hverandre. Det ble en opplevelse av noe større enn livet, og det er dette han hele tiden prøver å finne tilbake til.
Oppgjøret som forløser «Gabriellas sang»
Et av høydepunktene i forestillingen skjer rett før kjente «Gabriellas sang». Her tar karakteren Holmfrid et kraftig oppgjør med Arne og resten av koret, som i mange år har deltatt i en slags kollektiv mobbing.
– Gjennom å snakke sant og med sin ekte stemme oppstår en forbindelse til Gabriella, som igjen finner styrke til å by på sin stemme.
Publikum kommer nærmere historien
Musikalen er basert på den Oscarnominerte svenske filmen med samme navn, men på teater får historien nye dimensjoner, mener regissøren.
– Vi kan bruke mer musikk og knytte publikum tettere til skuespillerne. Forum Scene blir aktivt brukt, som om forestillingen skjer her og nå, i det gamle kinosalen. Publikum kommer nærmere historien og får en levende opplevelse.
Handler om oss alle og litt til
Jacobsen tror «Så som i himmelen» vil treffe publikum på mange ulike måter, fordi den er så menneskelig og gjenkjennbar.
-Jeg håper publikum går ut med en opplevelse av å ha vært med på noe som angår dem. Noe større enn livet. En fortelling som handler om oss alle – og litt til.