To individer som poserer med lekne uttrykk; kvinnen har hånden på haken mens mannen står med armene i kors.

Da han møtte henne anno 2019

– Vi jager rundt etter sommerfugler og lynnedslag, men plutselig sitter det en mulighet foran deg i samme rom. Hvilke tanker gjør du deg da? Skal du satse?

Eirik del Barco Soleglad er ivrig etter å komme i gang med «Begynnelse». Der inviterer han og Karoline Krüger til et intimt nachspiel. Det blir råere enn en romantisk komedie, og veldig gjenkjennelig for alle som er småskeptisk til drømmen om kjærlighet ved første blikk.

– Det er det beste manuset jeg har lest på lenge!  «Begynnelse» er en bittersøt fortelling som tar det urbane voksenlivet på kornet og gir en ny vinkling på den evige problematikken: KJÆRLIGHET, sier Eirik.

«A must-see hit»

Eirik spiller Danny – en skilt førtiåring som har flyttet hjem igjen til sin mor, og som denne kvelden har blitt med på en innflyttingsfest til Laura. De har aldri møttes før, men hun virker som en målrettet karrierekvinne som har alt på stell. Når festen ebber ut, blir han hengende igjen. De tar en drink til. Kanskje han skal sove over?

– Når de nærmer seg hverandre oppstår det mange morsomme, pinlige og rørende situasjoner. På sitt første møte avdekker de mye mer av det de egentlig går og bærer på, enn det de kanskje egentlig ønsker. Hun kjenner den biologiske klokken tikke, mens han har mange skuffelser i bagasjen og vegrer seg for forpliktelser, forteller Karoline om forestillingen som har norgespremiere i mai.

«Begynnelse» vakte stor oppsikt da det ble spilt for første gang i London i 2017. Mottakelsen var overstrømmende: ‘One of the funniest, most touching seduction scenes you’ll ever see on stage’ skrev bl.a. Daily Telegraph og Evening Standard kalte forestillingen en ‘must-see hit. Quite simply, magnificent’.

Angst for A4

– Hos menn er jo ikke nedtellingen satt i gang på samme måte som hos kvinner. Det er jo fordømt urettferdig at de kan svinse med blikket til de er gamle og få barn når de er sytti, ler Karoline, som selv om hun lever et helt annet liv enn Laura, gjenkjenner ambivalensen til voksenlivet som forestillingen tar opp.

– Det er jo en angst for A4-livet, for å bli fanget med Volvo, hund og hage. Det er alltid en strand på Bali man ikke har sett ennå. Vi vet at det er mye å oppleve der ute og vi føler oss unge veldig mye lenger enn før. Da er det lett å utsette dette med forpliktende forhold, sier Karoline.

Statistikken viser nå at det er en singeltopp i mange storbyer. Mange er selvsagt helt fornøyde med å leve alene, mens en del jakter på den perfekte partneren. Over en halv million nordmenn bruker for eksempel datingapper som Tinder og Happn. Mange har lange lister over kriterier til både utseende, personlighet, yrker og treningshyppighet.

Eksistensiell komedie

– Vi står overfor en valgmaksimalisme og i frykt for å velge feil velger man gjerne ingen. Det er skummelt å gjøre et valg som er potensielt livsendrende. Det er skummelt å slå seg til ro. Derfor har vi også gjerne urealistiske krav til den store kjærligheten. Der jeg kommer fra, på Sortland for eksempel, er utvalget litt mer begrenset, sier Eirik og peker på at stykket tar opp interessante spørsmål rundt hva det vil si å være et fullendt menneske, om hvilke bokser som må være krysset av.

Det er derfor forestillingen beskrives som en eksistensiell komedie.


Stor utfordring

Det er den kjente regissøren Petter Næss som skal instruere Karoline og Eirik i denne (anti) romantiske runddansen. Eirik og Karoline er full av superlativer overfor sin lagleder, og Karoline  sier han gir en ekstra trygghet når hun nå skal ta på seg en stor og ny oppgave som skuespiller.

– Jeg liker å kjenne på at jeg gjør noe jeg ikke har prøvd på.  Og Eirik og Petter blir morsomme å leke med. Her er det ingen sanger å gjemme seg bak, så musikken må vi finne på en annen måte.

 

 

 

 

 

 

 

 

old