Mann i en skinnjakke står mot en murvegg med armene i kors.

Besatt av gåten om Isdalskvinnen

Den 50 år gamle krimgåten fra Bergen fanger fremdeles folk over hele verden. Aslak Moe ble så oppslukt av de ulike teoriene om hvem den døde kvinnen i Isdalen var, at han måtte ta grep.

– Det var NRKs nettserie og podkast som gjorde at jeg ble fullstendig hektet på saken. Mens min kone etter hvert mistet interessen fordi man aldri kom nærmere en oppklaring, så merket jeg at jeg brukte stadig mer tid på å spekulere og lese meg opp på teoriene som florerer på nettet. Det var nettopp det at ingen hadde fasiten som gjorde det så spennende, sier Aslak Moe. Han begynte å analysere sin egen «misbruker-adferd» og kom seg etter hvert ut av avhengigheten. Nå skal han lage true-crime teater om krimgåten fra 1970.

Spennende og humoristisk

«Røyk over Isdalen» har urpremiere i Teaterkjelleren 15. oktober. Her får vi presentert hele sakskomplekset gjennom en småbarnsfars jakt på sannheten om den mystiske kvinnen. Samtidig blir vi konfrontert med vår tids hang til å skape underholdning også av alvorlige hendelser fra virkeligheten.

– Hovedpersonen har veldig mange likheter med meg selv, så manuset er skrevet med en god dose selvironi. Å være så opptatt av en foreldet sak er jo litt sprøtt. Det er en slags eskapisme. Isdalskvinnen har vært død i 50 år og ingen savner henne sannsynligvis. Hvem er det vi prøver å redde? Hva skylder vi som samfunn denne kvinnen å være opptatt av?

Problematisk behandling

Tidligere har Aslak Moe arbeidet med forestillinger som «0+0 = 4» som gjorde dypdykk i Torgersen-saken, Lilandsaken og Fritz Moen-saken, samt «Saman skal vi leve» basert på hendelser før og etter unggutten Arve Beheim Karlsens død.

– Virkeligheten overgår fiksjonen på så mange måter, og å lage teater basert på slikt stoff er veldig spennende og kan gi nye perspektiver på viktige tema, sier Moe. Han understreker samtidig at det er utfordrende å behandle dokumentarisk materiale. Spesielt mener han det er problematisk når alvorlige hendelser belyses gjennom mediene med for sterk vekt på underholdning, klikk eller lytterog seertall.

Opprettholde myter

– Det er kommersielle interesser knyttet til fremstillingen av Isdalskvinne-saken. Serien fra NRK var en kjempesuksess og BBC fulgte opp. Nå planlegges det også en stor internasjonal tv-serie. Det kan rett og slett være en fordel for disse produsentene om mytene og mystikken rundt henne opprettholdes, mener Moe.

I 2017 ga juristen Dennis Aske ut en bok hvor han presenterte en omfattende gjennomgang av beviser og saksdokumenter. Han mener det er mye som tyder på at Isdalskvinnen var prostituert – muligens drept av sin hallik.

– Det er jo interessant at Askes grundige analyser ikke blir behandlet av NRK eller BBC, siden analysene var kjent før de inngikk samarbeidet om megasuksessen «Death In Ice Valley», sier Moe.