search

Absurd og gjenkjennelig familieportrett

På Lille Scene maner scenograf Leiko Fuseya frem skjønnheten og uhyggen ved «Sørsiden».

– Jeg vil skape et oppslukende univers og ønsker at publikum skal bli overrasket og inspirert, sier den anerkjente scenografen.

Fengslende landskap

I arbeidet har Leiko Fuseya hatt glede av å se for seg den tragikomiske teksten til Fredrik Brattberg plassert i helt ulike landskap. For selv om familiesituasjonen som dramatikeren beskriver, er godt plassert på en norsk sommerhytte ved kysten, så har Leiko lekt seg med helt andre visuelle virkemidler.

– Jeg har zoomet ut, og hentet inspirasjon fra blant annet verdensrommet. Stykket er jordnært og et nærportrett av familien, men åpner også opp for eksistensielle spørsmål. Vi lever i en forvirrende samtid, og det er knyttet stor usikkerhet til fremtiden. Scenografien rommer både absurde tvister på hverdagslige objekter og elementer fra ulike dystopier – urovekkende bilder, sier Leiko, som har jobbet tett med regissør Tyra Tønnesen.

Fascinerende og eksotisk

«Sørsiden» forteller om en sommermorgen på hytten. Familien i tre generasjoner er samlet. Det veksler fort mellom det mørke og det morsomme, og vi får presentert situasjonene i skisser eller fragmenter.

Fredrik Brattberg skaper teaterstykker som musikk og lar andre fargelegge. Han regnes som en av de mest interessante norske dramatikerne i utlandet, og i Frankrike for eksempel nevnes han i samme åndedrag som Ibsen og Fosse. Når «Sørsiden» har urpremiere på DNS i november, følges prosessen av Berta Őszike Sipos fra Universitetet i Caen. Hun skriver masteroppgave om den spennende teatermakeren fra Porsgrunn.

– Brattberg ser på forhold i familien som en slags vitenskapelig observatør. Det er fascinerende å oppdage alt som ligger mellom linjene. I Brattbergs verden sier man ikke rett ut hva man føler, og det er faktisk eksotisk for franskmenn. Stykkene hans får oss til å se på hverdagslige situasjoner på nye måter, sier Sipos.