Et delt bilde med portretter av en smilende kvinne til venstre og en seriøs mann til høyre, både i svart og hvitt.

Podkast: Lørdagskafé: Dødsdansen

Ragnhild Gudbrandsen har gått inn i et klaustrofobisk og intenst ekteskapshelvete på Lille Scene, og forteller her sammen med regissør Kim Bjarke, om hvordan de griper an Strindbergs mest kjente verk.

Ragnhild og Kim møtte publikum i restauranten 6. april – to uker før premieren på Lille Scene.

Etter 25 år har Alice og Edgar utviklet en skarp, giftig og iskald tone mellom seg. Raseriet dirrer i veggene, og de bor alene på en liten skjærgårdsøy. Men så en dag banker det på døren…

Med dette oppspillet gjøres det klart til «Dødsdansen». Rasende replikker, hat, begjær og mørk humor fyller scenerommet, og man vet ikke om man skal grine eller le.

Da August Strindberg skrev stykket i 1900, hadde han to ekteskap bak seg, og han brukte mye av sine egne erfaringer som råmateriale. Ibsens store rival utforsket menneskets psyke og utfordret datidens konvensjoner. «Dødsdansen» forskrekket og provoserte leserne da stykket ble publisert, og det tok flere år før det nådde scenen.

Ragnhild Gudbrandsen har hatt mange store roller gjennom de nesten tretti årene ved DNS. Hun har også spilt i flere perioder på Det Vestnorske Teater, og medvirket å film og TV. Forrige gang hun gikk i strupen på en ektemann var i den kritikerroste oppsetningen av «Hvem er redd for Virginia Woolf» (2019).

Regissør Kim Bjarke var kunstnerisk rådgiver for DNS i Bjarte Hjelmelands sjefstid (2008-2011), og iscenesatte bl.a. «Mascerade» og «Panikk i kulissene». I ni år (2014-2023) var han sjef for Oslo Nye, der han også hadde regi på flere oppsetninger.