Vildanden

I 1885 hadde Henrik Ibsens «Vildanden» urpremiere ved Den Nationale Scene. I høst – 133 år senere – viser vi en ny, bearbeidet versjon av det intense familiedramaet.

Om Ibsen og originalen fra 1885

Om Vildanden anno 2018

Oppgaver før og etter forestilling

Vildanden

Fritt etter Henrik Ibsen. Konsept: Yana Ross

Regissør/koreograf: Yana Ross I Scenografi/kostyme: Simona Bieksaitė I Komponist: Jonas Redig I Lysdesigner: Ola Bråten I Videodesigner: Algirdas Gradauskas I Dramaturg: Morten Kjerstad I Regiassistenter: Naubertas Jasinskas og Lina Židonytė

Medvirkende:

Hedvig Ekdal: Anne Sofie Kvalvik
Gina Ekdal: Susann Bugge Kambestad
Hjalmar Ekdal: Jonatan Filip
Oberstløytnant Ekdal: Svein Harry Schöttker-Hauge
Gregers Werle: Frode Bjorøy
Håkon Werle: Jon Ketil Johnsen
Jonas Relling: Sigmund Njøs Hovind
Fru Berta Sørby: Irene Waage

«Vildanden» handler om hvilken rolle løgnen spiller i livene våre. Er det å fortelle sannheten alltid rett? Eller er det noen ganger nødvendig å ha hemmeligheter for å beskytte seg selv og andre?

Mye har forandret seg siden 1885 da «Vildanden» først ble vist på en teaterscene, men ikke alt. I Vildanden inviteres vi inn i hjemmet til en familie som kanskje ikke er så forskjellig fra familier vi finner i Norge i dag. Vi får møte foreldre som er mest opptatt av sine egne problemer, og som ikke alltid er i stand til å se sitt eget barn. Hvilke konsekvenser kan dette få?

Det å se en teaterforestilling er forskjellig fra å lese en drama tekst. Teater er en levende kunstform som skjer her og nå, rett foran øynene på deg som sitter i salen. Og du som sitter her i dag er litt forskjellig fra de som satt i salen i 1885, da stykke ble vist for første gang.

Den anerkjente amerikansk-litauiske regissøren Yana Ross mener det er viktig å ta utgangspunkt i tiden vi lever i nå når man iscenesetter klassiske drama, som «Vildanden». Språket er derfor oppdatert, scenene er omskrevet, men mye er det samme. Kanskje er dette versjonen Ibsen ville skrevet om han levde i dag?